Semmi sincs ingyen

Semmi sincs ingyen

Május 5-én jelent meg Ferenczi Mária (továbbiakban FM) képviselői oldalán egy videó – 2 nappal azután, hogy a városi költségvetést végre, sok huzavona után elfogadta a testület.

Ez a videó rengeteg csúsztatást, sejtetést, vádaskodást tartalmaz, és bizonyítékok nélküli állításokat. Pont azokat vezeti félre, akik a hivatalos dokumentumok és felvételek értelmezése helyett benne bíznak, hogy tőle, mint választott képviselőtől, tényszerű, valóságnak megfelelő tájékoztatást kapnak.

Ebben a cikksorozatban azt nézzük végig, milyen csúsztatások, összemosások vannak ebben a videóban.

Szürke háttérrel kiemelve az a szöveg látható, amit képviselő asszony a videó adott részében szövegesen elmond, a fekete hátterű képek pedig a videóban lévő vágóképek.

A teljes videó egyben FM képviselői oldalán elérhető >>> ITT.

(5. rész)

FM: „Sikerként könyvelem el azt, hogy nem kellett megemelni az iparűzési adó bevételt, nem kellett a lakosságot és a vállalkozókat terhelni.”

Előző év végén, 2022 november 16-ai testületi ülésen tárgyalta a testület az adóemelések kérdését, a 2023-as költségvetés előkészítése során.

A legfontosabb javaslatok ezek voltak:

  • Idegenforgalmi adó esetében (ezt a városba érkező turisták fizetik): 350 Ft-ról 400 Ft/ fő/vendégéjszaka
    (azaz: 50 Ft/fő/éjszaka emelés)
  • Iparűzési adó esetében (ezt a vállalkozások fizetik): kedvezmény eltörlését javasolták a 20 millió Ft alatti bevételű védőnők és háziorvosok esetén (eddig kedvezményük volt)
  • Kommunális adó esetében – ez érinti a lakosságot: 12 000 Ft-ról 16 000 Ft/év volt a javaslat, ez kb. 33%-os emelésnek felel meg. Ez az adónem 10 éve változatlan.
    2012-ben változott utoljára, Tiba István polgármestersége alatt: akkor 6 000 Ft-ról duplájára, 12 000 Ft-ra emelték.
  • Építményadó esetében (ezt a vállalkozások fizetik): 500 Ft/m2 -ről 650 ill. 750 Ft/m2
    (alapterület nagysága alapján sávos díj)
  • Szemétszállítási díjfizetés esetébenez érinti a lakosság egy részét: a fizetés alóli mentességet 62-ről 65 évre tervezték emelni.
    (Ez alapvetően a nyugdíjasokat segítő könnyítés, és amikor bevezették, akkor 62 év volt a nyugdíjkorhatár. Ami jelenleg már 65 évre változott, ezért akarták ehhez igazítani a mentesség korhatárát is.)

A novemberi testületi ülésen ezek egyike sem került elfogadásra, így minden maradt az eredeti változatban.

A február 9-én előterjesztett költségvetési tervezetbe tehát az adóemelés, mint terv, be sem került.

Képviselő asszony mondatai a videó ezen részében megint csak erősen csúsztatnak, összemosnak és ferdítenek.

Az adóemelés vagy nem emelés kérdését sem igazán lehet önmagában vizsgálni. Ebben a kérdésben is összefüggéseiben kell nézni a dolgokat, és érdemes elgondolkodni a következőkön:

Alapvetően egy önkormányzatnak miből lehetnek bevételei?

  • a fejlesztésekből: ez lenne az ideális, ha fejlesztésekből lenne egy városnak minél több bevétele. De a fejlesztésekhez kedvező gazdasági környezet, és tiszta jogi helyzet is szükséges. Ha körbenézünk az országban, láthatjuk, hogy a covid és a válsághelyzet miatt kialakult állapotok mindenütt jelentősen megakasztották a fejlesztéseket. Minden önkormányzat küzd ezeknek a hatásaival, és nagyon sok cég is, meg persze a magánháztartások is.
    Balmazújváros esetében ezt még tetézi az a sok “megörökölt” jogi, törvényességi keszekuszaság is, ami az önkormányzati vagyonok körül kialakult. Ezeknek a tisztázása zajlik, közülük több, 1-2-3 évvel ezelőtt elindított tisztázási folyamat még most jutott nyomozati szakaszba a hatóságok nem túl gyors munkája miatt. De halad, és jó esély van rá, hogy több száz milliós ügyekben születik a város javára kedvező ítélet, hogy sikerül visszaszerezni a város számára jelentős értékű vagyonelemeket.
  • az adókból: az önkormányzatok másik jelentős saját bevétele az adókból származik. A covid és a válság miatt minden szolgáltatónak jelentősen nőttek a költségei (adók, benzin, anyagköltségek, stb.), az önkormányzat által végzett szolgáltatások önköltségei is jócskán emelkedtek. Sok adónemnél hosszú évek óta nem volt emelés, a megemelkedett költségek miatt ez igencsak időszerűvé vált volna. Ráadásul ehhez még vegyük hozzá az önkormányzattól kormányzatilag elvont adóbevételeket- mindjárt jobban érthető, miért is merült fel az adóemelés gondolata. Persze, a lakosságnak sosincs jó időpont egy adóemeléshez – de azt is be kell látni, hogy semmi sincs ingyen. Ahogy mi lakosként is küzdünk az emelkedő árak miatt, az ugyanúgy érinti a várost, az önkormányzatot is.
    Azzal, hogy a képviselők nem fogadták el az adóemelést, egy bevételi forrás ki lett lőve az önkormányzat számára. 
    Ez volt novemberben.
  • hitelből: szinte minden önkormányzatnál szükség van átmeneti hitelek igénybe vételére, ha a szükség úgy hozza. Balmazújvároson is  volt már nem egyszer, és nem csak a mostani vezetés alatt. Ez egy általánosan elfogadott, széles körben alkalmazott megoldás átmeneti segítségre – amihez kormányzati engedély is szükséges, tehát ellenőrzött formában működik. A költségvetés tárgyalásakor ezt a lehetőséget is kivetették, mint lehetséges forrást (lásd előző cikk).
  • ingatlan, vagy egyéb önkormányzati vagyon értékesítéséből: azt hiszem, ezt nem nagyon kell magyarázni, érthető, hogyan lehet valaminek az eladásával bevételhez jutni. A költségvetés tárgyalásakor ez a harmadik lehetséges bevételi forrás is kivetetésre került a tervezetből.

Az alább felsorolt, az adóemelések kérdését tárgyaló bizottsági ülések és testületi ülések jegyzőkönyveibe érdemes beleolvasni, sok olyan szempont is megvilágításra kerül, (mi mivel van kapcsolatban, mi mire van kihatással), amire átlagemberként elsőre nem is biztos, hogy gondolnánk.
A hivatkozott jegyzőkönyvek elérhetőek >>>ITT

    • 2022-11-15 Egészségügyi, Szociális, Kultúrális, Oktatási, Sport és Környezetvédelmi Bizottság
    • 2022-11-15 Gazdasági, Településfejlesztési és Településüzemeltetési Bizottság
    • 2022-11-16 Pénzügyi és Jogi Bizottság
    • 2022-11-16 Képviselő-testület Helyi önkormányzat

Összességében elmondható, hogy az önkormányzatnak

  • az alapból is (covid, válság, veszélyhelyzet, kormányzat elvonások) nagyon jelentősen lecsökkent bevételekből kell ellátnia
  • nagyon jelentősen megemelkedett költségekkel járó tevékenységeket, feladatokat,
  • úgy, hogy azokkal a lehetséges bevételi forrásokkal sem számolhat, amikre helyileg lehetősége lenne (hitel, ingatlaneladás, adóemelés), merthogy ezeket a képviselők egy része mind kihúzatta a költségvetési tervezetből
  • és mindemellett folyamatosan a város saját bevételnövelésének elmaradását kérik számon

(Ez kb. olyan, mint ha elveszem a futócipődet, összekötözöm a lábaidat és a kezeidet, belecsavarlak egy pokrócba, majd hibáztatlak és számon kérlek: mi az, hogy nem nyerted meg a maratoni futást csúcsidővel??)

Azt gondolom, egy ilyen sokszorosan nehezített helyzet megoldása, menedzselése mindannyiunknak feladná a leckét.
Bár ilyen körülmények között könnyen lehet irreális elvárásokat támasztani, és nagy hangon számonkérni az önkormányzattól, a vezetéstől, a hivatali dolgozóktól – csak éppen ez a fajta viselkedés a józan észnek teljesen ellentmond.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Köszönöm, ha megosztod a cikket!

Iratkozz fel a lap tetején a blogértesítőre, ha nem szeretnél lemaradni a friss cikkekről.
Ha támogatnál abban, hogy több időm legyen írni, >>> ITT megteheted. Köszönöm!

1 Comment on “Semmi sincs ingyen

  1. Csakhogy tiszábban lássunk. Az önkormányzatok adóssága 2012-re úgy felgyülemlett, hogy a kormány adósság konszolidálásról döntött, azaz átvállalta a tartozásokat. Régi szép idő ez akkor még még nem a pénzáros lölő vállakozásaiba tömték a pénzt. Ám a konszolidációból se kapott ám mindenki, de Balmazújváros szerencsés volt. 2012-2014 években összesen 2,8 milliárd vissza nem téritendő támogatás érkezett, amelyből a korábban felhalmozott adósságát tudta rendezni. Miután lenullázódott a büdzsé, kezdődhetett minden elölről, persze már másképp. Jöttek az EU és más támogatások, nyilván ez se mindnekinek. Balmazújváros ebben is szerencsés volt, ha úgy vesszük egy második lehetőséget kapott a város. Majd elérkeztünk 2018 évi időközi választásokhoz, akkora kiüritett kassza, kifosztott pályázatok maradtak, A többi “specialitásokról” már sokat beszéltünk, lásd uszoda leállítás, gázmotor el se kezdés,vitás készültségi fok, vagy a közétkezetés titkos döntése, a megnyert pályázati pénzek előre elköltése. Ehhez társultak az elmúl négy év szerencsétlen eseményei, a covid miatti elvonások, az energia válság, sokat emlegetett háborús gazdasági, helyzet – amely az egész országot súlytotta- kivéve Balmazújvárost. Egyesek ezt így akarják megmagyarázni az embereknek. Csak legyen aki el is hiszi.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*